لیوسا
0

فروش سالانه خودروی برقی در نروژ از مدل‌های بنزینی و دیزلی بیشتر شد

بازدید 1073

بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به ‌دنبال جایگزین کردن خودروهای بنزینی دیزلی با مدل‌های جدید برقی هستند. به‌خصوص در اروپا، برنامه‌های میان‌مدت، بلندمدت و چندساله برای منع فروش خودروی بنزینی یا دیزلی در نظر گرفته شده است؛ برای مثال، از سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در نروژ ممنوع خواهد شد. به ‌نظر می‌رسد برنامه‌های دولت نروژ به‌خوبی پیش می‌رود؛ چرا که برای اولین‌ بار در تاریخ و بین تمام کشورهای جهان، فروش خودروی برقی در نروژ از مدل‌های بنزینی و دیزلی بیشتر شده است.

به‌گزارش رویترز، نروژی‌ها در سال ۲۰۲۰ بیشتر از گذشته به ‌سراغ خودروی تمام‌برقی رفته‌اند و محصولات گروه فولکس واگن را به تسلا ترجیح داده‌اند. در سال گذشته میلادی، ۵۴٫۳ درصد خودروهای فروخته‌شده در نروژ تمام‌برقی بوده‌اند؛ در سال ۲۰۱۹، بازار خودرو و جاده‌های نروژ میزبان ۴۲٫۴ درصد خودروی برقی صفرکیلومتر بود. حدود یک دهه پیش سهم مدل‌های تمام‌‎برقی در نروژ به یک درصد می‌رسید؛ اما حالا خودروهای بنزینی تنها هشت درصد بازار را در اختیار دارند.

Volkswagen ID.3 / هاچ بک فولکس واگن

اگر تمام کشورهای اروپایی را در نظر بگیریم، تنها چهار درصد فروش سالانه مربوط به خودروی برقی در این قاره می‌شود. دولت نروژ برای افزایش فروش و تشویق مردم به خرید خودروی برقی، هرگونه مالیات و تعرفه واردات این مدل‌ها را حذف کرده است. آخرین ماه سال ۲۰۲۰ پرتقاضاترین زمان برای خودروی برقی بود؛ به‌طوری که ۶۶٫۷ درصد تمام مدل‌های فروخته‌شده در این ماه برقی بودند.

با تفکیک آمار فروش انواع خودرو، به فروش سالانه ۲۰ درصد برای مدل‌های پلاگین هیبرید، ۹ درصد برای هیبرید، ۹ درصد دیزل و ۸ درصد بنزینی می‌رسیم. مدیر انجمن خودروهای برقی نروژ با ابراز خوشحالی از آمار سال ۲۰۲۰، هدف بعدی را کسب ۶۵ درصد سهم بازار در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده و گفته است:

اگر به این آمار برسیم (فروش ۶۵ درصدی در سال ۲۰۲۱)، هدف ما برای صرفا فروش خودروی برقی در سال ۲۰۲۵ دست‌یافتنی خواهد بود.

پرفروش‌ترین خودروهای برقی سال ۲۰۲۰ در نروژ، محصولات ساخت آلمان بودند و سرانجام پس از چند ماه تسلا مدل 3 به مقام دوم رسید. دو مدل شاسی‌بلند آئودی e-tron استاندارد و اسپرت‌بک انتخاب اول مردم نروژ در سال گذشته بوده‌اند. البته آمار فروش خودرو سال ۲۰۲۰ در نروژ چندان بالا نیست؛ در مجموع، ۱۴۱,۴۱۲ دستگاه خودرو فروخته شد که ۷۶,۷۸۹ دستگاه تمام‌برقی بودند. ۹۲۲۷ دستگاه خودروی آئودی e-tron استاندارد و اسپرت‌بک در نروژ فروخته شد که این رقم، بیش از ۱۰ درصد فروش مجموع مدل‌های تمام‌برقی است.

 سال ۲۰۲۰ در نروژ، ۷۷۷۰ دستگاه تسلا مدل 3، ۷۷۵۴ دستگاه خودروی جدید فولکس واگن ID.3 و ۵۲۲۱ دستگاه نیسان لیف فروخته شد.

با نگاهی به آمار فروش خودرو سال‌های گذشته در نروژ، شیب تند افزایش سهم مدل‌های برقی در بازار این کشور مشخص می‌شود. برای مثال، در سال ۲۰۱۱ فروش خودروی دیزلی ۷۵٫۷ درصد بود که در سال ۲۰۲۰ این مقدار به ۹ درصد کاهش یافته است.

برنامه‌های ویژه دولت نروژ باعث شده است خودروسازها برای فروش مدل‌های برقی، ابتدا این کشور را در نظر بگیرند و نروژی‌ها زودتر از همه با جدیدترین خودروهای برقی دنیا رانندگی کنند.

زومیت برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید