لیوسا
0

لیست خوراکی‌های ممنوعه برای کودکان زیر یک سال ۱۱ نوع خوراکی که نباید به کودکان زیر یک سال بدهید

بازدید 830

ممنوعه برای کودکان زیر ۱ سال چیست و چه زمانی امکان معرفی آنها به کودکان وجود دارد.

۱. عسل

عسل از غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر یک سال است

عسل و مواد غذایی دیگری که در ترکیباتشان عسل وجود دارد در دسته ممنوعه‌ها هستند. علت چیست؟ امکان دارد که نوعی باکتری به‌نام کلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridiumbotulinum) در این ماده غذایی وجود داشته باشد. شاید بگویید پس چرا بزرگ‌ترها مانعی برای خوردن این باکتری ندارند؟ باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم برای کودکان زیر ۱ سال خطر دارد و بزرگ‌ترها می‌توانند با خیال راحت، عسل طبیعی را با باکتری یا بدون آن نوش‌جان کنند. منتها عسلِ حاوی این باکتری ممـکن است در کودکـان زیر ۱ سال بوتولیسم ایجاد کند. بوتولیسم به‌ندرت کشنده است، اما مشکلاتی مانند موارد زیر به وجود می‌آورد:

  • ضعف در خوردن و مکیدن؛
  • کم‌شدن آب بدن؛
  • کم‌اشتهایی؛
  • التهاب ریه؛
  • بی‌حالی؛
  • یبوست.

پس برای دادن عسل به کودک صبر کنید و بگذارید که دست‌کم به ۱سالگی برسد.

۲. شیر گاو

شیر گاو برای بزرگ‌سالان مفید و مقوی است، اما هضم آن برای کودکان زیر ۱ سال ساده نیست؛ پس دور شیر گاو را هم خط بکشید. کودکان در سال نخست زندگی‌شان به موادی مانند ویتامین E و آهن نیاز زیادی دارند. این مواد به رشد کودک کمک می‌کنند؛ اما متأسفانه شیر گاو نمی‌تواند پاسخ‌گوی این نیازها باشد. شیر خشک و شیر مادر بهترین گزینه‌ها هستند و به رشد نوزاد کمک می‌کنند.

بیشتر پزشکان مصرف ماست پرچرب، پنیر کاتیج و پنیرهای سخت (پنیرهایی با بافت سفت) را از ۸ماهگی به‌بعد برای کودکان مجاز می‌دانند. زمانی‌که کودک پا به ۱‌سالگی می‌گذارد، امکان مصرف شیر کامل یعنی شیر پرچرب هم برایش وجود خواهد داشت. فقط در دادن این شیر به کودک زیاده‌روی نکنید و به‌طور متعادل به او شیرِ پرچرب گاو بدهید.

حواستان هم باشد که بعضی از کودکان به شیر گاو و لبنیات حساسیت دارند. البته حساسیت نسبت به شیر گاو چندان رایج نیست، ولی در هر حال این موضوع را در نظر داشته باشید.



۳. آب‌میوه

آب میوه غیرطبیعی از غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر یک سال است

آب‌میوه‌ها چیزی فراتر از ترکیب آب و قند نیستند. آنها کالری دارند، اما فاقد چربی، پروتئین، کلسیم، روی، ویتامین D یا فیبری هستند که بدن نوزاد لازم دارد. آب‌میوه ممکن است میل و اشتهای کودک به شیر مادر یا شیر خشک را کم کند؛ این دو هم که غذای اصلی نوزاد هستند. مصرف بیش از اندازه آب‌میوه مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، اسهال و ناراحتی‌های مزمن معده را به‌ همراه خواهد داشت.

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP) دادن آب‌میوه به کودکان زیر ۱ ‌سال را اکیدا ممنوع اعلام کرده است. حتی بعد از ۱‌سالگی هم بهتر است که آب‌میوه قبل از خواب به کودک داده نشود. اگر قرار است که کودک بالای ۱ ‌سال (تا ۶سالگی) آب‌میوه بنوشد، فقط باید مقدار ۱۰۰ تا ۱۷۰ گرم از آن را در طول روز و با فنجان میل کند.

اگر گاهی به کودکان بالای ۱ سالِ خود آب‌میوه می‌دهید، به‌سراغ آب‌میوه‌های طبیعی و به‌ویژه گزینه‌های سازگار با معده مانند آب انگور سفید بروید. آب‌میوه را با آب معمولی ترکیب کنید؛ نصف لیوان را آب‌میوه و نصف دیگرش را آب معمولی بریزید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید